תוספתן תרבותי

 

במקום הראשון היה- ונשאר עד היום- הבית בקרן פו. במקום השני: מומינטרול ועמק החיות המוזרות.     אבל המקום השלישי והמכובד לחומר הקריאה המועדף עלי בגיל שבע החולמני, שייך ללא ספק לאנציקלופדיה "תרבות".
במקור, מדובר בגירסא העברית (בהוצאת מסדה) ל- conoscere – אנציקלופדיה איטלקית משנות השישים בהוצאת האחים פאברי ממילאנו, מה שמסביר מדוע למעלה מתשעים אחוז מעמודי האנציקלופדיה מציגים ציורים מרהיבי עין של חיילים רומאים שוחטים חיילים בלתי- רומאים, תוך שימוש מושכל בחרבות, גרזנים, רומחים, בליסטראות, קטאפולקות, כאפות ולאטמות. זו היתה אנציקלופדיה לילדים, אתם מבינים, והיו בה ציורים שיכלו לגרום לכל ילד נורמלי להתאשפז באברבאנל: מזל שאף פעם לא הייתי ילד נורמלי. האנציקלופדיה הזו הגיעה ב-16 חלקים, ורוב הדמויות בה הגיעו גם הן ב-16 חלקים: הנה הראש של אגממנון, זה התריסריון של החשמן רישלייה, ובכרך המילואים ניתן לראות את בלוטת האיצטרובל של ז'אן דארק. אתם מדמיינים את הסיטואציה? אני בן שש, קונים לי אנציקלופדיה, החברים שלי רואים טלפלא ושומעים "זרעים של מסטיק", ואני? אני קורא על אינדיאנים ציידי גולגלות:
"כאשר חיבארי נעלב, או רומה או נגנב ממנו דבר מה- מתנקם הוא על ידי כך שהוא נוטל לעצמו את ראש אויבו. משהוכרע האויב, כורת המנצח את ראשו ובעזרת אחד מידידיו הוא ניגש למלאכת הקטנת הגולגולת. תחילה הוא מרוקן את תוכן הגולגולת בעזרת סכין חדה, לאחר מכן "תופר" הוא את העפעפיים והפה בסיבי צמחים, ולבסוף הוא ממלא את הגולגולת בטיט וחול חם. לאחר זאת מחזיק החיבארי את הראש בשיער בתוך האדים היוצאים מכלי שבו רותחים מים. בו בזמן הוא מורח את הפנים בשרף ירוק שהכין למטרה זו. איש מלמד החיבארים אינו יודע מאילו צמחים מפיקים שרף זה, המשמר לתמיד את תוי פניו של המת".
הציורים האלה פתרו לי סופית את בעיית הישנוניות והניקורים בכיתה גימל: לא הצלחתי להירדם שנתיים אחר כך. היום, תציג ב"טלטאביז" את טינקי ווינקי עם תיק יד, רחנמא ליצלן, והצנזורה תצמק לך את הגולגולת גם אם אתה לא חיבארי, אלא סתם אשכנזי.
אנציקלופדיה תרבות היתה מלאה בציורים של חיות. המון חיות. בתור ילד היתה לי אובססיה ללוייתנים, ואנציקלופדיה תרבות סיפקה לי טונות של אינפורמציה עליהם: איך בדיוק הורגים אותם (בסיוע הציורים הגראפיים והמפורטים ביותר שצוירו באיטליה מאז ימי קראוואג'יו), כמה קילו שמן מזוקק ניתן להפיק מכל קילוגרם בשר שלהם, והכי חשוב: איזה רעש משמיע הצילצל כשהוא ננעץ בגופם, ממלא אותם אויר וגורם להם לצוף על פני המים ולגסוס ביסורי תופת. זה בדיוק מה שרציתי לדעת ולראות בגיל שש, ללא ספק, וזה עוד כלום לעומת הערך המועדף עלי בכל "תרבות": ניתוח התוספתן. שני עמודים המתארים בציורי צבע יפהפיים את כל שלביו של ניתוח התוספתן:

בחופש הגדול בין כיתה בית לכיתה גימל, שיננתי את העמוד הזה בעל פה. בגיל שבע ידעתי איך לבצע ניתוח אפנדיציט! השגתי סקלפל, פלסטרים וגאזה והדבר היחיד שהיה חסר לי היה פציינט. כל האנשים ברחוב נראו לי כמו פצצות ביולוגיות מתקתקות עם תוספתן שאוטוטו הולך להתפוצץ-  אבל כולם היו נפלים. שום תוספתן לא התפוצץ לידי.. פעמיים ביום הייתי מתקשר לסבתא רחל: "סבתא?" "נירצ'יק!" "מה שלומך, סבתא?" "כשאתה מתקשר- הכל בסדר, נירצ'יק" "באמת?? אין שום כאב חריף בבטן התחתונה?" "חס וחלילה, נירצ'יק" "מצד ימין? כאב?" "לא" "שיט!" "מה?" "לא חשוב, סבתא. תהיי בריאה. אופס..!" זה הפך לדיבוק. הייתי משוכנע שרק אני יודע כיצד לבצע ניתוח אפנדיציט ברדיוס של קילומטרים, מה שקצת תמוה לאור העובדה שהתגוררתי באותה תקופה ב..שיכון הרופאים בתל השומר.
היום, אנשים כבר לא מחזיקים בבית את אנציקלופדיה תרבות. ברור. היא מיושנת, לא מעודכנת, ואף הורה לא רוצה שהילד שלו יקרא בה את הערך על אהוד אולמרט, וישלוק לו את הפרוסטטה. אבל 16 כרכים של אנציקלופדיה לא זורקים סתם לפח, נכון? אז מה עושים כדי שהילד שלך לא יכין שעורי בית מהאנציקלופדיה הזאת? תורמים אותה. לאיפה? לאיזשהו מקום. איזה מקום? ספריה. איזו ספריה? ספריה של.. בית ספר. איזה בית ספר? של הילד שלך! כדי בשעור חופשי הוא יוכל להכין עבודה על כלי התעופה העתידני:      בלון הצפלין.

 

פורסם בקטגוריה כללי, עם התגים , , , , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

13 Responses to תוספתן תרבותי

  1. מאת עדו‏:

    פעם צריך לבדוק את הצורך הזה של מבוגרים להפחיד ילדים קטנים בסיפורי זוועה.
    בכל אופן היום ילדים כבר לא היו מתרגשים מאנציקלופדיה 'תרבות' רק הסרטים המצויירים שהבן שלי רואה עושים לי סיוטים (ולחשוב שאני פחדתי לראות את הזאב הרע על המסך בגילו) עם מפלצות וכל מיני גועל נפש כאלו שהייתי מצפה ממנו לברוח מהחדר בצרחות (הוא צוחק ונהנה) אז מ'תרבות' לא יהיו לו נדודי שינה זה בטוח.

  2. מאת יחזקאל‏:

    אין כמוך. מרוב צחוק מתחילה לכאוב לי הבטן. אבל לא כאב חריף מצד ימין בבטן התחתונה, למרבה המזל.

  3. Hmm is anyone else encountering problems with the pictures on this blog loading? I'm trying to figure out if its a problem on my end or if it's the blog. Any feed-back would be greatly appreciated.
    Louis Vuitton Monogram Canvas Josephine Wallet http://www.shredzilla-iowa.com/?shop=Louis-Vuitton-Monogram-Canvas-Josephine-Wallet&id=17534

  4. Good day! This is kind of off topic but I need some guidance from an established blog. Is it difficult to set up your own blog? I'm not very techincal but I can figure things out pretty quick. I'm thinking about setting up my own but I'm not sure where to begin. Do you have any tips or suggestions? Thank you
    ugg boots sale vera bradley http://newnetsolutions.info/?shop=ugg-boots-sale-vera-bradley&id=12430

  5. Thanks for a marvelous posting! I certainly enjoyed reading it, you happen to be a great author.I will be sure to bookmark your blog and will eventually come back later in life. I want to encourage that you continue your great writing, have a nice morning!
    canada goose uk official fake http://charmaineblanchardlaw.com/?shop=canada-goose-uk-official-fake&id=5341

  6. Hi! Do you know if they make any plugins to protect against hackers? I'm kinda paranoid about losing everything I've worked hard on. Any tips?
    Louis Vuitton Insolite Wallet http://www.volunteerchapter.com/?shop=Louis-Vuitton-Insolite-Wallet&id=17170

  7. Good day I am so excited I found your blog, I really found you by mistake, while I was browsing on Google for something else, Nonetheless I am here now and would just like to say thanks for a marvelous post and a all round thrilling blog (I also love the theme/design), I don’t have time to go through it all at the minute but I have book-marked it and also included your RSS feeds, so when I have time I will be back to read much more, Please do keep up the awesome work.
    nike air max world cup 2010 http://www.cmpfinancial.com/?shop=nike-air-max-world-cup-2010&id=723

  8. Audio started playing any time I opened this web page, so irritating!
    Air Jordan X Venom Green for sale http://www.caballerolawoffices.com/Air-Jordan-X-Venom-Green-for-sale-p-4668.html

  9. Hello there! I could have sworn I've been to this website before but after browsing through some of the post I realized it's new to me. Nonetheless, I'm definitely glad I found it and I'll be bookmarking and checking back often!
    louis vuitton personalized laptop bags for men http://www.maraitoys.com/louis-vuitton-personalized-laptop-bags-for-men-p-6664.html

  10. An earphone search engine Dash board gadget
    セール特価リメイクジーンズ新作独占販売代理店 http://www.serranosaz.com/zjp.asp?store/bbcdwgko/rouroovd/clothes-jeansvketutde.html

  11. מאת rkdqspvcj‏:

    תוספתן תרבותי | הזולת וחסרונותיו
    [url=http://www.g5b104a2k4u851pju1c22wp47a2pv0zzs.org/]urkdqspvcj[/url]
    rkdqspvcj http://www.g5b104a2k4u851pju1c22wp47a2pv0zzs.org/
    arkdqspvcj

  12. מאת נדב‏:

    אנציקלופדיה חינמית לילדים בשם אאוריקה עושה היום באינטרנט בדיוק את מה שעשתה תרבות בזמנה. אאוריקה גרפית מאד, ויזואלית, עם המון תמונות נפלאות אבל גם עם סרטונים רבים ומפות דינמיות והמון אמצעים חדשניים. היא מותאמת גם למחשבים, טאבלטים ולסמארטפונים וידידותית ביותר, כיפית ושווה למורים ולהורים, כדי שהילדים יהנו מ-5000 ערכים איכותיים במקום שטויות מקוונות.

    http://eureka.org.il

השאר תגובה