קבענו טנטטיבית

רוב הפסיכולוגים שניסו לטפל בי בהזדמנויות אלו ואחרות (בדגש חזק על "ניסו"), הבינו לאחר מספר פגישות שזה לא הולך להיות פשוט. מהר מאד הם שינו גישה: במקום לקדוח פיר בעומק 662 מטרים לנבכי נשמתי המיוסרת, להשחיל לתוכה קפסולת חילוץ צ'יליאנית ולדלות משם תובנות, תסביכים ושלווה שמימית – הם המליצו לי פשוט "לקבל את עצמי כמו שאני".
כשפסיכולוג ממליץ לך לקבל את עצמך כמו שאתה, זה אומר שהוא התייאש לגמרי ממך, אבל לא התייאש לגמרי מהכסף שלך. אז הוא מציע לך עסקת טיעון: אתה תמשיך להיות חרא של בנאדם, אבל תקבל את עצמך כמו שאתה- והוא ימשיך להיות חרא של פסיכולוג- ויקבל את הצ'ק שלך כמו שהוא. זה מה שקרה לארץ שלנו בשנים האחרונות: היא מקבלת את עצמה כמו שהיא. אנחנו יודעים שעבודה שלנו זה לא עבודה, מילה שלנו זה לא מילה, מלחמה שלנו זה לא מלחמה. מכביה שלמה כבר התחרבה לנו בגלל שהחלטנו שכשנגיע לגשר- נעבור אותו. אנחנו כבר יודעים שכשהמוסכניק אומר שזה סיפור של לא יותר מחמש מאות שקל- הוא לא כולל את העבודה ואת החלקים. מה בדיוק יש בעבודה במוסך חוץ מעבודה וחלקים? פיזיותרפיה מוטורית? מהנדסים נורבגיים שמתכננים דרכי גישה נוחות יותר מהדשבורד למאפרה? פסיכולוג קוגניטיבי שמנסה לברר אם לאוטו שלי יש קנאת קלאץ'? אפילו את השפה שלנו שיכללנו במיוחד כדי להסתגל לחלטורות שלנו: בכל העולם, כשאנשים קובעים פגישה- הם מסכמים שביום חמישי בארבע הם נפגשים- בטיים סקוור, או בשפיצברגן פלאצה, או בחומה הסינית. ואצלנו? גם אצלנו קובעים, אבל.. טנטטיבית. "אז קבענו טנטטיבית מוצאי שבת בקפה נואר, אם יהיו שינוייים אני אודיע לך". שאלתם את עצמכם פעם מה זה, קיבינימאט, "טנטטיבית"? מי המציא את המילה הזאת? אלחנן טנטטננבאום? מאיזה שורש זה בא? "טנטטב"? איך מטים את זה בגוף שני רבים? "טנטורה"? "אוקיי, אז טנטטיבית, יום חמישי בארבע קפה תמר". תירגום: "אוקיי, קבענו ליום חמישי בקפה תמר, אלא אם כן לפחות אחד מאיתנו ישכח, או יעשה משהו חשוב יותר או סתם לא יהיה בזין שלו לבוא- ואז לשני לא תהיה שום סיבה לחטוף עליו קריזה, כי הרי סיכמנו מראש שהפגישה.. נכון. טנטטיבית!". "טנטטיבי" זו המילה שמבוגרים המציאו למה שילדים היו קוראים בסבנטיז "עם התרגזויות". זוכרים? זה היה הסכם בעל פה, שקבע שאם שיחקתי בכל משחק שהוא- גוגואים, ג'ולים, סטנגה, והפסדתי- מותר לי להגיד "עם התרגזויות", ואז לא הפסדתי. הבעיה היחידה עם המשפט הנפלא הזה היא דו- הכיווניות שלו: כי אם שיחקנו שוב והפעם ניצחתי, גם לילד השני מותר להגיד "עם התרגזויות", מה שיכול ליצור בעיה קלה אם אתה מעוניין לסיים משחק תוך פחות מחמישים שנים. בשכונה שלי, משחק גוגואים היה נמשך 54 שעות ברציפות, עד שאחד הילדים היה חוטף אלצהיימר.
בשפה של מבוגרים, התירגום המדויק של המילה "טנטטיבי" הוא: "או שלא". ניפגש ביום חמישי בארבע… או שלא. בשנים האחרונות, הטנטטיביות הזאת צצה בכל פינה. אפילו בבתי חולים- מכירים את המסמכים שצריך לחתום עליהם לפני ניתוח? "הריני מצהיר בזאת כי אני מודע לסיכון שבניתוח, ולא אתבע את הרופאים אם הם ישכחו את המספריים בפרוסטטה שלי"- זו בעצם חתימה על ניתוח טנטטיבי: רוב הסיכויים שהוא יצליח… או שלא. לא רק שאתה נכנס לניתוח שאין לך מושג אם תצא ממנו על הרגליים, ואם כן- על כמה רגליים; אתה מראש מרשה לרופאים להרוג אותך בטעות, ולהמשיך לקבל משכורת. מה קורה, דרך אגב, אם לא בא לי לחתום להם? יש איזו אופציה אחרת? "אנחנו לא ננתח אותך, אבל בקפיטריה תוכל לקנות מסור חשמלי כדי לטפל בנֶמק ברגל, ואקדח לייזר מסטאר וורז בשביל לפורר לעצמך לבד את האבנים בכליות". יש גם אפשרות אחרת במידה ואתה לא חותם לרופאים. לא הם ינתחו אותך, יבגני ינתח אותך.  "תכירו. זה יבגני. הוא רופא. ארצה, צ'ומפי! לא לנבוח! זה הלברדור שלו. מה? בדיוק. יבגני עיוור. אבל יופי של רופא, יחסית לרופא עיוור. הוא הולך לשלוק לך את הפרוסטטה בעזרת כף רגלו השמאלית. מה קורה אם זה יכאב? למה שיכאב? זה פרוסטטה, יבגני לא ירגיש כלום. אה, יכאב לך? אין בעיות. אתה יכול לצעוק כמה שתרצה, ליבגני זה לא משנה. יבגני חרש."
אחד הדברים התמוּהים בעולם, לדעתי, הוא העובדה שאנשים עדיין תובעים רופאים בגלל רשלנות פושעת. איך אפשר להוכיח משהו בתביעה כזאת? "אוקיי, אז הייתי הרופא המנתח. אוקיי, אז החולה מת. אוקיי, אז הוא בא לניתוח שקדים ובטעות השתלתי לו כבד של שפירית כי התבלבלתי. מה, אני לא בנאדם? לא קרה לך פעם שהתבלבלת בין משהו למשהו? אז גם לי קרה, רק בין משהו למשהו שונה. אוקיי, אז באמצע הניתוח קלטתי ששכחנו להרדים אותו וזה היה כאשר שק האשכים שלו צף לו בצנצנת פורמלין קטנה וסימפטית ליד המוניטור. אוקיי, אז נבהלתי וסגרתי לו את התפרים על הפרוסטטה. אוקיי, אז שכחתי בתוך הבטן שלו את האיזמל, המלקחיים, שלוש זונדות ואת האחות הראשית. נו, אז מה זה מוכיח? הוא התלונן? לא- הוא מת כמו פלאייר. ומאיפה אני יודע שהמלקחיים לא היו אצלו בבטן לפני הניתוח? ומאיפה אני יודע שהוא לא אכל את האחות הראשית לפני הניתוח? ומאיפה אני יודע שלא היו צריכים להחליף לו כבד בכל זאת? מה? הוא היה בריא אתם אומרים? אז אם הוא היה בריא- איך זה שהוא מת?? אף אחד לא יכול להיות גם בריא וגם מת, חוץ מפול מקרטני!"

פורסם בקטגוריה כללי, עם התגים , , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

17 Responses to קבענו טנטטיבית

  1. מאת ליאור‏:

    אני חייב לציין שאין כמו הבדיחות שלך, אתה גאון… החלק בקטע בו דיברת על יבגני גרם לי לבכות מרוב צחוק. אפילו לא בהגזמה. פשוט גאון!

  2. מאת nirmo‏:

    תודה ליאור.. אני מסמיק. מזל שיבגני לא יכול לראות את זה- הוא לא רק עיוור, הוא גם עיוור צבעים

  3. מאת עדו‏:

    א. להבדיל מליאור אני חושב שהתחלת יפה מאד ואז כשעברת להתפרעות משולחת רסן דווקא איבדתי אותך, יש משהו מאד עמוק מאחורי הרצון הישראלי לא לסגור דברים עד הסוף ולא להתחייב, לא צריך להקצין את זה כדי להבהיר את הנקודה.
    ב. יש ספר בשם 'קשר התוכנה הגדול' שמדבר בדיוק על זה אבל בעולם התוכנה, למעשה כשאתה רוכש תוכנת 'וורד' של מייקרוסופט אתה חותם על מסמך שלפיו גם אם הושתלו לך בזדון וירוסים במחשב שיעבירו את כל הפרטים שלך לאתר של גנבי זהויות מקצועיים ואז יפרמטו לך את הדיסקט ויפוצצו את המחשב עדיין אין לך זכות לתבוע. כך שלא צריך ללכת עד מנתח עיוור , מספיק להסתכל בDISCLAIMER הקרוב למקום מגוריך.

  4. מאת nirmo‏:

    עדו יקירי.
    היות ואתה קורא נאמן ואף מפרגן לעיתים מזומנות, התעמקתי בתגובה שלך ואני חש צורך להסביר לך משהו לגבי הכתיבה שלי בבלוג הזה. בעקרון, אתה בהחלט צודק: חלק גדול מהפוסטים שלי לא מכילים מבנה "קלאסי" של התחלה, אמצע וסוף. הפוסט הנוכחי הוא דוגמא יפה לכך: התחלתי לדבר על המילה התמוהה "טנטטיבי", ומשם פיתחתי את הנושא, והתחלתי לזפזפ. לטעמי, זה מה שיפה בכתיבה לבלוג- היא שונה מכל פורמט כתוב אחר. לא מדובר בטור ל"ידיעות" או ביקורת מושחזת ב"עכבר העיר". מדובר באיזשהו שטף הגיגים, שלא תמיד מתחברים לאיזה הגיג קוהרנטי, אבל למרות זאת משתדלים לנסח איזושהי פיסת תובנה בנוגע לעולם התמוה שלנו. אם נשווה את זה למוסיקה- הבלוג שלי הוא סוג של אילתור ג'אז או ג'ם סשן על נושא מסוים, להבדיל מטריו ג'אז שמנגן סטנדארטים, רק שכאן אני מג'מג'ם עם עצמי.. יש כאן איזשהו שטענז- שילוב של כתיבה לסטנדאפ עם הכרה בעובדה שקוראים את המילים שלי, ולא צופים בי מבצע אותן על במה. בעיני יש משהו מאתגר בכתיבה כזו, מקוה שגם בעיניך יקירי.
    שבוע טוב!
    נירמו

  5. מאת עדו‏:

    אני שונא ג'ז, תמיד כשאני שומע קטע ג'ז אני מחכה שתגיע כבר המנגינה.

  6. מאת שרה‏:

    מעולה מצחיק ונהדר,המילה הנוראית הזאת מרתיחה גם אותי.

    אתה כותב נפלא זאת דרך טובה לשרוד את המצב,תמשיך.

    שרה אברהמס

  7. מאת tiki‏:

    tent

    אוהל? זמני כאילו? גג לראשנו אלא אם כן תהיה סערה סביב או סערה בתוכנו?

  8. מאת גלבוע‏:

    גדול. קראתי והתגלגלתי מצחוק. ושחק הכל ניסתי לברר בגוגל מה זה טנטטיבית כדי להשמע חכם …

  9. מאת maya‏:

    תגובה טנטטיבית..

    באתי בעקבות השורה על הפסיכולוג, נשארתי בגלל קצב, איכות וסוג הכתיבה.
    נהנתי מהפוסט, ככה, כמו שהוא.
    אולי יום אחד אלמד לקבל את עצמי, ככה, כמו שאני.
    מה שבטוח, אמשיך לקרוא אותך.. טנטטיבית.

  10. מאת נירמו‏:

    ברוכה הבאה, מאיה. טנטטיבית לגמרי!
    נירמו

  11. מאת איתי‏:

    אכן פוסט משעשע! גם אני רק חיפשתי בגוגל מה פירוש המילה טנטטיבי וככה הגעתי לפה. איזה מתווך דירות קבע איתי השבוע "טנטטיבית". מתוך ההקשר הבנתי מדבריו מה הוא רוצה, או לא רוצה (כלומר, לא רוצה להתחייב ), אבל גם נזכרתי שכבר שמעתי את המילה הזו כמה פעמים, ושבעצם אני לא יודע מה הפירוש שלה. אני חושב שעצם השמוש במילה לועזית יש בו מן הטנטטיביות.
    כלומר, הלועזיות של המילה מעניקה למשמעות שעומדת מאחוריה אופי פחות מחייב. דהיינו – אני לא מוכן להתחייב, ואני גם לא מוכן להתחייב על חוסר המוכנות שלי להתחייב.

  12. מאת דנה לוי‏:

    גם אני הגעתי לרגע בעקבות חיפוש פירוש למילה טנטטיבי..אני חושבת שאשאר ליותר מרגע 😉 זורם, מצחיק ורציני בו זמנית!

  13. מאת מוריה‏:

    חייבת להגיב…
    באתי בעקבות שיחת טלפון עם נציגת שירות שניסתה לקבוע איתי פגישה של נציג בביתי באופן טנטטיבי…
    לאחר שסירבתי, חשבתי לעצמי, איך יכול להיות שנציגת שירות משתמשת במילה שאני, בוגרת שני תארים לא מכירה???(היה לי מושג לגבי כוונתה אך לא בוודאות)
    מכאן, כמובן שהגעתי לגוגל ומשם לבלוג הקורע הזה…
    צחקתי ממש.
    תודה לך.
    לעולם לא אשכח את פירוש המילה טנטטיבי עוד!
    😉

  14. מאת מתוקונת מחוקונת‏:

    גם אני הגעתי לכאן אחרי שהקלדתי טנטטיבית בגוגל
    נקרעתי מצחוק דווקא על הילד באלצהיימר
    לא שמעתי מעודי על נירמו, וגם נירמו לא שמע עלי, וזה בהחלט חבל.
    ושנינו לא חרשים. (גנבתי ממך)
    את המילה טנטטיבית אני זוכרת ששמעתי לראשונה מהאקס המיתולוגי שלי (מהמיתולוגיה הנורווגית)
    טנטטיבית זה מילה מכובסת למילה "בגדול".
    בגדול אקבע איתך ביום חמישי בשעה שש אבל בקטן יש מצב שאבריז לך
    כן.

  15. מאת רינת‏:

    גם אני הגעתי לכאן בגלל הטנטטיביות. חייבת לפרגן גם למגיבים ולא רק לבלוגר כי גם מהם התפקעתי מצחוק

  16. מאת נטלי‏:

    מדהיםםם מצחיק ממש חח

  17. מאת ביולוג ירושלמי‏:

    כמה משעשע שגם אני הגעתי לפה לאחר שחבר עו"ד זרק לי לאפרכסת בשיחה אקראית כשניסינו לקבוע מפגש את ה"טנטטיבית" הזו.
    גיגלתי והגעתי לפה.
    גם נהניתי, גם למדתי משהו חדש, גם קיבלתי כמה תובנות וגם יבגני.
    כיף לקרוא אותך באופן טנטטיבי.
    מקווה להשתמע טנטטיבית.
    מילה של אנשים קקות שחיים את המודרנה תקועה להם עמוק ב- Anus מבלי יכולת לקבוע כלום על באמת אלא אם זה בהודעת וואטסעפ ואפשר להוכיח שהם לא התחייבו ורשמו "אולי", "נראה" או "טנטטיבית"…

השאר תגובה